Przejdź do głównej zawartości

Liczba kursów: 21

Prawo o dostępności. Ujęcie praktyczne
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Prawo o dostępności. Ujęcie praktyczne

Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Wykład na celu przybliżenie w skondensowanej formie  wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.

Szkolenie będzie miało charakter wykładowy – realizowane będzie w formie webinaru – uczestnicy będą mieli do dyspozycji czat, poprzez który będzie można zadawać pytania.

 

Zalecenia techniczne dla uczestników webinaru:

1.    Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).

2.    Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.


Liczba uczestników – 50 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 17.05.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 19.05.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Informujemy, że szkolenie będzie rejestrowane i udostępnione na platformie, po uprzedniej anonimizacji.

 

Ramowy program:

1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, najważniejsze ustawowe definicje, minima dostępności w różnych przestrzeniach, miejsce koordynatora dostępności w muzeum, tworzenie strategii udostępniania muzeów.

2. Przerwa.

3. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych - jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, minimum dostępności cyfrowej, deklaracja dostępności, sposoby udostępniania treści w internecie, intranecie i w aplikacjach mobilnych, skargi na brak dostępności, audyty dostępności cyfrowej.

4. Pytania i odpowiedzi.

 

Prowadzący: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)

W przypadku pytań prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl.


Zapisywanie samodzielne zaawansowane
 środa, 26 maj 2021, 10:00
 środa, 26 maj 2021, 14:15
 online (szkolenia realizowane przez internet)
 50
 Trwa nabór
Prawo o dostępności. Ujęcie praktyczne
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Prawo o dostępności. Ujęcie praktyczne

Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Wykład ma na celu przybliżenie w skondensowanej formie  wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.

Szkolenie będzie miało charakter wykładowy – realizowane będzie w formie webinaru – uczestnicy będą mieli do dyspozycji czat, poprzez który będzie można zadawać pytania.

Zalecenia techniczne dla uczestników webinaru:

1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).

2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego. 


Liczba uczestników – 50 osób. Na szkolenie zapraszamy maksymalnie po dwóch przedstawicieli z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 30.03.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 06.04.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.


Ramowy program:

1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, najważniejsze ustawowe definicje, minima dostępności w różnych przestrzeniach, miejsce koordynatora dostępności w muzeum, tworzenie strategii udostępniania muzeów.

2. Przerwa.

3. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych - jakie obowiązki ustawa nakłada na muzea, do czego zmusza, a co proponuje jako rozwiązanie najbardziej pożądane, minimum dostępności cyfrowej, deklaracja dostępności, sposoby udostępniania treści w internecie, intranecie i w aplikacjach mobilnych, skargi na brak dostępności, audyty dostępności cyfrowej.

4. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący: Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)

W przypadku pytań prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl.

 wtorek, 13 kwiecień 2021, 10:00
 wtorek, 13 kwiecień 2021, 14:15
 online (szkolenia realizowane przez internet)
 50
 Odbył się / Zakończony
Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach

Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępniania muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Ma na celu przybliżenie zapisów wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz próbę wspólnego przełożenia tychże na praktykę pracy muzeów.

Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.

Zadaniem cyklu 3 spotkań online jest nie tylko poznanie opinii prelegentów, lecz także wymiana doświadczeń. Szkolenie będzie uwzględniało elementy warsztatowe. Uczestnicy będą komunikować się z wykorzystaniem kamer i mikrofonów.


Wymagania techniczne:

1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).

2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.

3. Komputer wyprodukowany nie później niż 3 lata wstecz z procesorem minimum i5 lub równoważnym, wyposażony w mikrofon i kamerę.

4. Ewentualnie zestaw słuchawkowy z mikrofonem, na wypadek pogłosu.


Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy maksymalnie po dwóch przedstawicieli z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 10.02.2021 r. do godz. 15:00. W dniu 17.02.2021 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.

Program ramowy:

Część 1 – 24.02.2021, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)

1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach;

2. Udostępnianie przestrzeni i oferty muzeum;

Część 2 - 03.03.2021, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)

3. Zadania i obowiązki koordynatora dostępności;

4. Dostępna promocja i komunikacja;

Część 3 – 10.03.2021, godz. 10.00-12.30 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)

5. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.


W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl, w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Michał Kulik mkulik@nimoz.pl.

 środa, 24 luty 2021, 10:00
 środa, 10 marzec 2021, 12:30
 online (szkolenia realizowane przez internet)
 20
 Odbył się / Zakończony
Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach

Szkolenie skierowane jest do pracowników muzeów, szczególnie osób odpowiedzialnych za kontakty z publicznością i za udostępnianie muzeów osobom z niepełnosprawnościami, w tym koordynatorów dostępności. Ma na celu przybliżenie zapisów wymogów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz próbę wspólnego przełożenia tychże na praktykę pracy muzeów.

Poruszymy tematy związane z udostępnianiem przestrzeni i ofert muzeów, zadaniami i obowiązkami koordynatora dostępności, dostępną promocją i komunikacją, a także dotkniemy tych aspektów ustawy o dostępności cyfrowej, które mają związek z pracą koordynatora dostępności.

Zadaniem cyklu webinariów jest nie tylko poznanie opinii prelegentów, lecz także wymiana doświadczeń. Szkolenie będzie miało formę webinariów połączonych z elementami warsztatu.


Wymagania techniczne:

  1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).
  2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.

Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy maksymalnie po dwóch przedstawicieli z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 30.09.2020 r. do godz. 15:00. W dniu 07.10.2020 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.


Ramowy program:

Webinar 1 – 14.10.2020, godz. 10.00-12.20 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)

1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach;
2. Udostępnianie przestrzeni i oferty muzeum;

Webinar 2 - 21.10.2020, godz. 10.00-12.20 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)

3. Zadania i obowiązki koordynatora dostępności;
4. Dostępna promocja i komunikacja;

Webinar 3 - 28.10.2020, godz. 10.00-12.20 (Prowadzenie: Fundacja Kultury bez Barier - Anna Żórawska, Robert Więckowski)

5. Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.

 

W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl, w przypadku pytań dotyczących kwestii merytorycznych: Joanna Grzonkowska jgrzonkowska@nimoz.pl.

 środa, 14 październik 2020, 10:00
 środa, 28 październik 2020, 12:20
 online (szkolenia realizowane przez internet)
 20
 Odbył się / Zakończony
Dostępność muzeów w Internecie a potrzeby użytkowników
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Dostępność muzeów w Internecie a potrzeby użytkowników

Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces udostępniania informacji i zasobów muzeów w sieci.

Szkolenie to jest cyklem dwóch webinarów, mających na celu przygotowanie uczestników do wdrażania zmian w zakresie dostępności cyfrowej muzeów, w tym dla osób o szczególnych potrzebach. Dostępność ta oznacza otwartość technologiczną i prawną zasobów, która umożliwia swobodne dzielenie się wiedzą oraz gotowość na zmiany i adaptowanie się do nowych okoliczności, w tym do kontaktu z odbiorcą zasobów muzeów głównie w świecie cyfrowym oraz uważność na jego potrzeby. Podczas webinarów nakreślone zostaną podstawowe zasady, które pomagają wdrożyć taką postawę. Zaprezentowane zostaną dobre praktyki wspierające otwartość i dostępność w działaniach instytucji muzealnych w sieci.

W ramach webinarów zostaną poruszone także zagadnienia związane z WCAG 2.1, licencjami Creative Commons, z domeną publiczną, badaniami odbiorców (w tym osób z niepełnosprawnościami), otwartością danych zgodnie z 5 Star Open Data oraz projektowaniem uniwersalnym (Universal Design).

Wymagania techniczne obowiązujące uczestników webinarów:

1. Przeglądarka Firefox lub Chrome (w aktualnej wersji).

2. Stabilne i wydajne łącze internetowe, zalecamy nie wykorzystywanie Internetu mobilnego.

Liczba uczestników – 20 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Zgłoszenia przyjmowane będą do 08.09.2020 r. do godz. 15:00. W dniu 15.09.2020 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na obydwu webinarach.

 

Webinar 1: 22.09.2020 r. (wtorek), godz. 10:00-12:25. Ramowy program:

  • Użytkownik Internetu w centrum – diagnozowanie potrzeb i wiedza o odbiorcach;
  • Projekty cyfrowe w instytucjach kultury – jak dobrze udostępniać?

Prowadzenie: Aleksandra Janus (Centrum Cyfrowe)

Webinar 2: 29.09.2020 r. (wtorek), godz. 10:00-12:25. Ramowy program:

  • Dostępność w Internecie – nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Projektowanie dostępnych interfejsów.

Prowadzenie: Dorota Orzeszek (Inside Accessibility)

W przypadku pytań dotyczących kwestii organizacyjnych i merytorycznych prosimy o kontakt: szkolenia@nimoz.pl.

 wtorek, 22 wrzesień 2020, 10:00
 wtorek, 29 wrzesień 2020, 12:25
 online (szkolenia realizowane przez internet)
 20
 Odbył się / Zakończony
Gość z niepełnosprawnością wzroku w muzeum -  audiodeskrypcja do dzieł plastycznych
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość z niepełnosprawnością wzroku w muzeum - audiodeskrypcja do dzieł plastycznych

Kolejna  edycja szkolenia adresowanego w pierwszej kolejności  do etatowych i nieetatowych pracowników muzeów.
Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum (w przypadku dużej liczby chętnych będzie przyjęta tylko jedna osoba).

Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 27 stycznia 2020 r., do godziny 12:00.
Informacja o przyjęciu na szkolenie będzie wysłana po zakończeniu naboru, w dniach 28-29 stycznia.

Tak łatwo jest opatrzyć wystawy w muzeum audiodeskrypcją i otworzyć je na widzów  z niepełnosprawnością wzroku; tak łatwo, a wciąż stosunkowo niewielu to robi. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa na zdobycie nowych dla wielu, praktycznych i niezwykle ważnych społecznie, umiejętności pozwalających tworzyć w muzeach warunki przeciwdziałające wykluczeniu  z kultury osób niewidomych i niedowidzących. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa twórczego spojrzenia na istniejący tekst kultury i udostępnienia go osobom, które z uwagi na dysfunkcję nie są w stanie samodzielnie zgłębić jego treści.

Warsztaty będą prowadzone w formie wykładów (część teoretyczna) i ćwiczeń (część praktyczna) w sposób gwarantujący każdemu uczestnikowi zdobycie niezbędnej wiedzy pozwalającej zrozumieć czym jest audiodeskrypcja i jak się ją tworzy; w sposób umożliwiający osobiste zmierzenie się z wyzwaniami stojącymi przed audiodeskryptorami pracującymi nad udostępnieniem danego tekstu kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Część teoretyczna - wykład i prezentacja multimedialna

W czasie warsztatów uczestnicy poznają w części teoretycznej ogólną charakterystykę środowiska osób z niepełnosprawnością wzroku. Prezentacja prowadzona będzie ze szczególnym uwzględnieniem społeczno – kulturowych konsekwencji dysfunkcji wzroku i determinowanych nimi potrzeb formułowanych przez widzów niewidomych i niedowidzących.

W części teoretycznej uczestnicy warsztatów poznają też istniejącą w polskim prawie oraz w polskiej nauce definicję audiodeskrypcji oraz jej różne odmiany wykorzystywane na całym świecie do tłumaczenia czym jest i w jakim celu tworzy się dedykowane niewidomym i niedowidzącym opisy wizualnych treści składających się na dane dzieło kultury. Uczestnikom ogólnie przedstawione zostaną również wykorzystywane w Polsce zasady tworzenia audiodeskrypcji, przytoczone będą zagraniczne (światowe i europejskie) standardy, wskazane zostaną podobieństwa i różnice oraz wynikające z nich konsekwencje. Szczegółowo zostaną zaprezentowane ogólne zasady tworzenia opisów audiodeskryptywnych z uwzględnieniem specyficznych dla danego gatunku dzieł sztuki rozwiązań, propozycji i wskazówek. Każda myśl teoretyczna zostanie opatrzona przykładem pozwalającym lepiej zrozumieć proponowane rozwiązanie.

Istotną kwestią będą też sprawy związane z upublicznianiem audiodeskrypcji - kto i jak powinien czytać audiodeskrypcję, ile to kosztuje, jak poszukiwać tekstów do udostępnienia.
Prezentacja teorii audiodeskrypcji zostanie zakończona krótkim przedstawieniem stanu refleksji teoretycznej podejmowanej w środowiskach akademickich. Znajomość prowadzonego namysłu teoretycznego umożliwi uczestnikom warsztatu naturalne zakorzenienie się w najbardziej aktualnych światowych trendach audiodeskryptywnych.
Klamrą zamykającą wykład będzie prezentacja dokonań służących popularyzacji audiodeskrypcji.

Część praktyczna – warsztaty, ćwiczenia

W czasie ćwiczeń, stanowiących, w wymiarze godzinowym, zdecydowanie większą część  warsztatów,  uczestnicy  szkolenia będą mogli osobiście zmierzyć się z wyzwaniami stającymi przed twórcami opisów audiodeskryptywnych. Zajęcia będą prowadzone w różnych formach – praca grupowa będzie przeplatana pracą indywidualną, uczestnicy będą mierzyli się z różnymi tekstami kultury.

Ważnym aspektem prowadzonych ćwiczeń będzie konieczność twórczego spojrzenia na dane dzieło kultury i stworzenia opisu odpowiadającego jak największej grupie odbiorców (dzieci, dorośli; niewidomi, niedowidzący; niewidomi od urodzenia, ociemniali). Ćwiczenia pozwolą poznać szerokie możliwości stojące przed audiodeskryptorem, przyzwyczają do poszukiwań językowych, do plastycznego, pobudzającego wyobraźnię udostępniania dzieła. Istotne będą też zajęcia z kultury języka – audiodeskryptor musi mieć świadomość reguł panujących w języku polskim, musi wiedzieć gdzie poszukiwać odpowiedzi na nurtujące pytania.

Stałym elementem ćwiczeń, zmuszającym uczestników warsztatu do wysiłku intelektualnego, będą „gry i zabawy audiodeskryptywne” pozwalające na odpoczynek i „nasiąkanie” audiodeskrypcją poprzez relaks.

 Z uwagi na ograniczony czas warsztatów niemożliwe będzie zmierzenie się ze wszystkimi kategoriami dzieł składających się na ofertę różnych muzeów. Praca beędzie koncentrowała się na tworzeniu opisów dzieł sztuki, każdy uczestnik/ każda uczestniczka szkolenia może jednak przywieść na warsztaty reprodukcję jednego/ dwóch dzieł ważnych z perspektywy własnego muzeum. Reprodukcje te zostaną wykorzystane do stworzenia audiodeskrypcji.

Niezmiennymi zasadami ćwiczeń będą:

Publiczne (na forum grupy) prezentowanie wyników własnej pracy i mierzenie się z opiniami odbiorców.

Prezentacja audiodeskrypcji stworzonych przez osoby zajmujące się profesjonalnie udostępnianiem kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Przygotowanie opisów - każdy blok ćwiczeniowy skończy się konkretnym rezultatem:

stworzeniem jednego/ kilku opisów audio deskryptywnych, które zostaną przekazane wszystkim uczestnikom warsztatów jako materiały wzorcowe (w przypadku wystawy w muzeum opis jednego lub kilku dzieł plastycznych).


Szczegółowy harmonogram warsztatów:

Dzień pierwszy (19 lutego 2020, godz. 9.00-15.30) – prowadzący Robert Więckowski

  • Poznanie grupy, integracja
  • Wykład – część teoretyczna
  • Ćwiczenia praktyczne – zajęcia w grupie – poznajemy tekst kultury, tworzymy opisy ogólne 

Dzień drugi (20 lutego 2020, godz. 9.00-16.00) – prowadzący Robert Więckowski

  • Dzielimy się na grupy – poznajemy teksty kultury, tworzymy opisy audiodeskryptywne, prezentacja, dyskusja
  • Kultura języka – synonimika, najczęstsze błędy, gramatyka – ćwiczenia – godzina
  • Praca indywidualna – poznajemy teksty kultury, tworzymy audiodeskrypcję, prezentacja, dyskusja

Dzień trzeci (21 lutego 2020, godz. 9.00-13.30) – prowadzący Robert Więckowski

  • Praca indywidualna – poznajemy teksty kultury, tworzymy audiodeskrypcje, prezentacja, dyskusja

 

Prowadzący:

Fundacja Kultury bez Barier powstała w odpowiedzi na marzenia o pełnym włączeniu osób wykluczonych, w tym głównie niepełnosprawnych, w naturalny rytm życia kulturalnego i społecznego. Podejmowane działania mają prowadzić do tworzenia mentalnych  i technicznych warunków gwarantujących osobom z niepełnosprawnością wzroku i słuchu samodzielność i komfort w czasie wizyty w kinie, teatrze, muzeum i galerii. Systematyczne i powszechne udostępnianie przestrzeni kultury ma być także, kierowanym do wszystkich, zaproszeniem do dialogu o potrzebie i możliwościach budowania społeczeństwa otwartego, świadomego, wolnego od stereotypów i uprzedzeń. Realizując swoje cele Fundacja Kultury bez Barier inicjuje wydarzenia kulturalne i społeczne, prowadzi szkolenia, warsztaty, przygotowuje skrypty audiodeskrypcji i napisy dla niesłyszących, promuje ideę społeczeństwa „bez barier” oraz dobre praktyki podpatrywane na całym świecie. Zachwyćmy się Kulturą bez Barier!

 środa, 19 luty 2020, 09:00
 piątek, 21 luty 2020, 13:30
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 15
 Nabór zamknięty
Gość niepełnosprawny w muzeum - muzeum bez barier
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość niepełnosprawny w muzeum - muzeum bez barier

Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do pracowników działów edukacji, prowadzących zajęcia z osobami z niepełnosprawnością ruchu, wzroku i słuchu. Mogą i powinni w nim też uczestniczyć inni muzealnicy, którzy w swej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z takimi osobami.

Szkolenie odbędzie się w dniach 18-20 września 2019 r.  (środa-piątek) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie).

Szkolenie obejmować będzie następujące zagadnienia:

  • stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością
  • analiza problemów, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością
  • savoir - vivre wobec osoby z niepełnosprawnością
  • widz niepełnosprawny w muzeum
  • bariery w kulturze
  • digitalizacja tekstów kultury
  • pieniądze i ich brak

 Szkolenie będzie składać się z:

  • ćwiczeń praktycznych
  • wykładów
  • dyskusji

Szkolenie organizowane jest we współpracy z Fundacją Kultury bez Barier.
Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.

Nabór trwa do 3 września do godziny 15:00.
Informację o przyjęciu na szkolenie lub zapisie na listę rezerwową otrzymacie Państwo osobnym mailem, po zakończeniu naboru.

 środa, 18 wrzesień 2019, 10:00
 piątek, 20 wrzesień 2019, 14:00
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 15
 Nabór zamknięty
Dostępność muzeów w internecie a potrzeby użytkowników
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Dostępność muzeów w internecie a potrzeby użytkowników

Szkolenie dedykowane jest osobom zaangażowanym w proces udostępniania informacji i zasobów muzeów w sieci.

Otwartość na odbiorcę muzeum oznacza dostępność dla osób o szczególnych potrzebach, otwartość technologiczną i prawną zasobów, która umożliwia swobodne dzielenie się wiedzą oraz gotowość na zmiany i adaptowanie się do nowych okoliczności, w tym zmieniającego się świata i, wraz z nim, publiczności i jej potrzeb. W praktyce, taka postawa przekłada się na inkluzywność tworzonych przez instytucję rozwiązań, równy dostęp do wiedzy, zasobów i możliwości uczestnictwa w kulturze oraz uważność na potrzeby użytkowników. Podczas szkolenia prowadzące nakreślą podstawowe zasady, które pomagają wdrożyć taką postawę, przedstawią praktyczne rady i wskazówki oraz zaprezentują dobre praktyki wspierające otwartość i dostępność w działaniach instytucji muzealnych w sieci.

Na szkoleniu zostaną również poruszone zagadnienia związane z WCAG 2.0, licencjami Creative Commons, domeną publiczną, badaniami odbiorców (w tym osób z niepełnosprawnościami), otwartością danych zgodnie z 5 Star Open Data oraz projektowaniem uniwersalnym (Univesal Design).

Liczba uczestników to 25 osób. Na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Udział w szkoleniu jest bezpłatny.

Zgłoszenia przyjmowane będą do 20 maja 2019 r. do godz. 16:00. W dniach 23-24 maja roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.

RAMOWY PROGRAM:

  • Użytkownik w centrum - diagnozowanie potrzeb i wiedza o odbiorcach. 
  • Otwartość - co oznacza w działaniu instytucji dbających o swoich odbiorców.
  • Dostępność - zasady i praktyka. 
  • Instytucja otwarta na każdego odbiorcę - standardy i dobre praktyki. 

Prowadzenie: Aleksandra Janus, Dorota Orzeszek (Centrum Cyfrowe)

 czwartek, 6 czerwiec 2019, 09:30
 czwartek, 6 czerwiec 2019, 16:00
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 25
 Odbył się / Zakończony
Kreatywność w edukacji muzealnej. Działania wspólne
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Kreatywność w edukacji muzealnej. Działania wspólne

Zapraszamy na kolejną edycję szkolenia "Kreatywność w edukacji muzealnej", organizowanego we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, które ukazuje różnorodność obszarów pracy edukatora w muzeum, jak i różnorodne formy kreacji, zależne od profilu muzeum, aktualnych wystaw i środowiska, w którym  funkcjonuje muzeum.

Prowadzący:

Pracownicy działu edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi

Liczba uczestników to 25 osób.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z danego muzeum.

Szkolenie jest bezpłatne.
Organizator nie zapewnia noclegu.

Zgłoszenia przyjmowane będą do 15 maja 2019 r. do godziny 10:00.
Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie lub wpisie na listę rezerwową rozesłane zostaną po zakończeniu naboru.

Prosimy, aby osoby zgłaszające się zakładały swoje konto osobiście, podając indywidualny adres email.
Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.


PROGRAM SZKOLENIA
29.05. środa. Dzień pierwszy

DZIAŁANIA WSPÓLNE

Każdy ma trochę racji. Konstruktywizm w edukacji muzealnej. Wykład
Case study: działania wokół wystawy „Zjednoczona Pangea” („Mea  pulpa”, „Lekarzy talerzy”). Warsztat
Case study: działania nie o kolekcji (cykl „Niedziela w muzeum”). Warsztat

Case study: działania na licencji artystycznej (rezydencje w Szczekocinach). Warsztat

30.05. czwartek. Dzień drugi

GOŚCIE O SPECJALNYCH POTRZEBACH

Muzeum dotyku, cz. 1. Audiodeskrypcja dzieła, audiodeskrypcja przestrzeni
Muzeum dotyku, cz. 2. Tyflografika – rękodzieło
Muzeum dotyku, cz. 3. Edukacja wizualna dla osób niewidomych i słabo widzących
Muzeum migów. Abecadło PJM dla edukatora muzealnego
Muzeum bez niespodzianek. Edukacja dla gości ze spektrum autyzmu

31.05. piątek. Dzień trzeci

PEDAGOGIKA TWÓRCZOŚCI W EDUKACJI MUZEALNEJ

Muzeum w pieluchach. Edukacja dla gości 1+. Warsztat
Znane przez nieznane. Dezautomatyzacja jako punkt wyjścia edukacji kulturowej. Warsztat
Partycypacja w muzeum. Agon jako punkt wyjścia edukacji kulturowej. Warsztat

 środa, 29 maj 2019, 10:00
 piątek, 31 maj 2019, 16:00
 ms² (ul. Ogrodowa 19, 91-065 Łódź)
 25
 Odbył się / Zakończony
Gość z niepełnosprawnością intelektualną w muzeum
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość z niepełnosprawnością intelektualną w muzeum

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji szkolenia pt. „Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum”, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Szkolenie odbędzie się w dniach 13-15 maja 2019 r.  (poniedziałek-środa) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie).

Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum. 

Nabór trwa do 30 kwietnia, do godziny 10:00
Informację o przyjęciu na szkolenie lub wpisie na listę rezerwową prześlemy po zakończeniu naboru.

Szkolenie jest bezpłatne.


PROGRAM SZKOLENIA

13 maja (pon.) – Aleksandra Sztajerwald (Fundacja Kultury bez Barier) i Olga Świeża (Fundacja SYNAPSIS) - godz. 10.00-15.00

„Potrzeby i oczekiwania osób ze spektrum autyzmu”

Ćwicząc i rozmawiając poszukamy odpowiedzi na pytania:

• Czym jest autyzm oraz zaburzenia ze spektrum autyzmu?

• Jak osoba z autyzmem odbiera świat?

• Jak komunikować się z osobą z autyzmem?

• Czy osoba z autyzmem może być odbiorcą kultury?

Omówimy także rozwiązania, które zostały już wprowadzone w niektórych placówkach kultury w Polsce.

Autyzm i zespół Aspergera są najczęściej występującymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Powodują trudności w postrzeganiu świata, uczeniu się, porozumiewaniu i kontaktach społecznych. W Polsce autyzm wykrywany jest u jednego dziecka na około 150. ONZ oficjalnie uznał autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS.

14 maja (wt.) - Aleksandra Sztajerwald (Fundacja Kultury bez Barier) i Joanna Rogozińska - godz. 9.00-15.00

„Niewerbalne sposoby komunikowania”

Podsumujemy i uporządkujemy wiedzę dotyczącą potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Na przykładzie już wdrożonych rozwiązań, zastanowimy się jak zaplanować własne działania edukacyjne skierowane do tych dwóch grup odwiedzających. A także przyjrzymy się jak można prowadzić współpracę ze środowiskiem - gdzie szukać wsparcia i odbiorców.

Główny nacisk zostanie położony na sferę praktyczną, tak aby uczestnicy szkolenia mogli po jego zakończeniu wdrożyć konkretne rozwiązania w swoich placówkach.

Poruszone będzie także zagadnienie potrzeby tworzenia dedykowanych rozwiązań i uczestnictwa w kulturze osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie, pomoże nam Joanna Rogozińska - miłośniczka muzeów i kultury.

15 maja (śr.) -  Monika Zima-Parjaszewska i Monika Zakrzewska (Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób  z Niepełnosprawnością Intelektualną) – godz. 9.00-14.00

„Niepełnosprawność intelektualna oraz funkcjonowanie społeczno-prawne osób
z niepełnosprawnością intelektualną a także ich potrzeby w korzystaniu z przestrzeni muzealnej"

Ta część szkolenia będzie stanowiła kompendium wiedzy na temat niepełnosprawności intelektualnej, funkcjonowania społeczno-prawnego osób
z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich potrzeb w korzystaniu z przestrzeni muzealnej. Przekazywane treści będą uwzględniać postanowienia art. 30 Konwencji NZ o prawach osób  z niepełnosprawnościami, gwarantującego równy dostęp do kultury osobom   z niepełnosprawnościami.

Uczestniczki i uczestnicy szkolenia będę mieli możliwość dyskusji na temat mitów i stereotypów na temat osób z niepełnosprawnością i intelektualną z perspektywy własnych doświadczeń. Prowadzące przedstawią zasady komunikacji z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, a także kodeks zachowań wobec nich z perspektywy pracowników instytucji kultury, szczególnie w sytuacjach trudnych społecznie.

Analiza sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną jako gości muzeum, zostanie przedstawiona z perspektywy praw człowieka, szczególnie osób dorosłych, możliwości i potencjału społeczno-zawodowego osób niepełnosprawnością intelektualną. W szkoleniu udział wezmą self-adwokaci – dorosłe osoby z niepełnosprawnością  intelektualną, które występując we własnym imieniu, stają się rzecznikami własnych spraw i praw.

 poniedziałek, 13 maj 2019, 10:00
 środa, 15 maj 2019, 14:00
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 15
 Odbył się / Zakończony
Gość z niepełnosprawnością wzroku w muzeum -  audiodeskrypcja do dzieł plastycznych
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość z niepełnosprawnością wzroku w muzeum - audiodeskrypcja do dzieł plastycznych

Szkolenie adresowane jest w pierwszej kolejności  do etatowych i nieetatowych pracowników muzeów.
Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.

Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 7 lutego 2019 r.
Informacja o przyjęciu na szkolenie będzie wysłana po zakończeniu naboru.

Tak łatwo jest opatrzyć wystawy w muzeum audiodeskrypcją i otworzyć je na widzów  z niepełnosprawnością wzroku; tak łatwo, a wciąż stosunkowo niewielu to robi. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa na zdobycie nowych dla wielu, praktycznych i niezwykle ważnych społecznie, umiejętności pozwalających tworzyć w muzeach warunki przeciwdziałające wykluczeniu  z kultury osób niewidomych i niedowidzących. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa twórczego spojrzenia na istniejący tekst kultury i udostępnienia go osobom, które z uwagi na dysfunkcję nie są w stanie samodzielnie zgłębić jego treści.

Warsztaty będą prowadzone w formie wykładów (część teoretyczna) i ćwiczeń (część praktyczna) w sposób gwarantujący każdemu uczestnikowi zdobycie niezbędnej wiedzy pozwalającej zrozumieć czym jest audiodeskrypcja i jak się ją tworzy; w sposób umożliwiający osobiste zmierzenie się z wyzwaniami stojącymi przed audiodeskryptorami pracującymi nad udostępnieniem danego tekstu kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Część teoretyczna - wykład i prezentacja multimedialna

W czasie warsztatów uczestnicy poznają w części teoretycznej ogólną charakterystykę środowiska osób z niepełnosprawnością wzroku. Prezentacja prowadzona będzie ze szczególnym uwzględnieniem społeczno – kulturowych konsekwencji dysfunkcji wzroku i determinowanych nimi potrzeb formułowanych przez widzów niewidomych i niedowidzących.

W części teoretycznej uczestnicy warsztatów poznają też istniejącą w polskim prawie oraz w polskiej nauce definicję audiodeskrypcji oraz jej różne odmiany wykorzystywane na całym świecie do tłumaczenia czym jest i w jakim celu tworzy się dedykowane niewidomym i niedowidzącym opisy wizualnych treści składających się na dane dzieło kultury. Uczestnikom ogólnie przedstawione zostaną również wykorzystywane w Polsce zasady tworzenia audiodeskrypcji, przytoczone będą zagraniczne (światowe i europejskie) standardy, wskazane zostaną podobieństwa i różnice oraz wynikające z nich konsekwencje. Szczegółowo zostaną zaprezentowane ogólne zasady tworzenia opisów audiodeskryptywnych z uwzględnieniem specyficznych dla danego gatunku dzieł sztuki rozwiązań, propozycji i wskazówek. Każda myśl teoretyczna zostanie opatrzona przykładem pozwalającym lepiej zrozumieć proponowane rozwiązanie.

Istotną kwestią będą też sprawy związane z upublicznianiem audiodeskrypcji - kto i jak powinien czytać audiodeskrypcję, ile to kosztuje, jak poszukiwać tekstów do udostępnienia.
Prezentacja teorii audiodeskrypcji zostanie zakończona krótkim przedstawieniem stanu refleksji teoretycznej podejmowanej w środowiskach akademickich. Znajomość prowadzonego namysłu teoretycznego umożliwi uczestnikom warsztatu naturalne zakorzenienie się w najbardziej aktualnych światowych trendach audiodeskryptywnych.
Klamrą zamykającą wykład będzie prezentacja dokonań służących popularyzacji audiodeskrypcji.

Część praktyczna – warsztaty, ćwiczenia

W czasie ćwiczeń, stanowiących, w wymiarze godzinowym, zdecydowanie większą część  warsztatów,  uczestnicy  szkolenia będą mogli osobiście zmierzyć się z wyzwaniami stającymi przed twórcami opisów audiodeskryptywnych. Zajęcia będą prowadzone w różnych formach – praca grupowa będzie przeplatana pracą indywidualną, uczestnicy będą mierzyli się z różnymi tekstami kultury.

Ważnym aspektem prowadzonych ćwiczeń będzie konieczność twórczego spojrzenia na dane dzieło kultury i stworzenia opisu odpowiadającego jak największej grupie odbiorców (dzieci, dorośli; niewidomi, niedowidzący; niewidomi od urodzenia, ociemniali). Ćwiczenia pozwolą poznać szerokie możliwości stojące przed audiodeskryptorem, przyzwyczają do poszukiwań językowych, do plastycznego, pobudzającego wyobraźnię udostępniania dzieła. Istotne będą też zajęcia z kultury języka – audiodeskryptor musi mieć świadomość reguł panujących w języku polskim, musi wiedzieć gdzie poszukiwać odpowiedzi na nurtujące pytania.

Stałym elementem ćwiczeń, zmuszającym uczestników warsztatu do wysiłku intelektualnego, będą „gry i zabawy audiodeskryptywne” pozwalające na odpoczynek i „nasiąkanie” audiodeskrypcją poprzez relaks.

 Z uwagi na ograniczony czas warsztatów niemożliwe będzie zmierzenie się ze wszystkimi kategoriami dzieł składających się na ofertę różnych muzeów. Praca będzie koncentrowała się na tworzeniu opisów dzieł sztuki, każdy uczestnik/ każda uczestniczka szkolenia może jednak przywieść na warsztaty reprodukcję jednego/ dwóch dzieł ważnych z perspektywy własnego muzeum. Reprodukcje te zostaną wykorzystane do stworzenia audiodeskrypcji.

Niezmiennymi zasadami ćwiczeń będą:

Publiczne (na forum grupy) prezentowanie wyników własnej pracy i mierzenie się z opiniami odbiorców.

Prezentacja audiodeskrypcji stworzonych przez osoby zajmujące się profesjonalnie udostępnianiem kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Przygotowanie opisów - każdy blok ćwiczeniowy skończy się konkretnym rezultatem:

stworzeniem jednego/ kilku opisów audio deskryptywnych, które zostaną przekazane wszystkim uczestnikom warsztatów jako materiały wzorcowe (w przypadku wystawy w muzeum opis jednego lub kilku dzieł plastycznych).


Szczegółowy harmonogram warsztatów:

Dzień pierwszy (20 lutego 2019, godz. 9.00-15.30)

Poznanie grupy, integracja

Wykład – część teoretyczna

Ćwiczenia praktyczne – zajęcia w grupie – poznajemy tekst kultury, tworzymy opisy ogólne 

Dzień drugi (21 lutego 2019, godz. 9.00-16.00)

Dzielimy się na grupy – poznajemy teksty kultury, tworzymy opisy audiodeskryptywne, prezentacja, dyskusja

Kultura języka – synonimika, najczęstsze błędy, gramatyka – ćwiczenia – godzina

Praca indywidualna – poznajemy teksty kultury, tworzymy audiodeskrypcję, prezentacja, dyskusja

Dzień trzeci (22 lutego 2019, godz. 9.00-13.30)

Praca indywidualna – poznajemy teksty kultury, tworzymy audiodeskrypcje, prezentacja, dyskusja

 

Prowadzący:

Fundacja Kultury bez Barier powstała w odpowiedzi na marzenia o pełnym włączeniu osób wykluczonych, w tym głównie niepełnosprawnych, w naturalny rytm życia kulturalnego i społecznego. Podejmowane działania mają prowadzić do tworzenia mentalnych  i technicznych warunków gwarantujących osobom z niepełnosprawnością wzroku i słuchu samodzielność i komfort w czasie wizyty w kinie, teatrze, muzeum i galerii. Systematyczne i powszechne udostępnianie przestrzeni kultury ma być także, kierowanym do wszystkich, zaproszeniem do dialogu o potrzebie i możliwościach budowania społeczeństwa otwartego, świadomego, wolnego od stereotypów i uprzedzeń. Realizując swoje cele Fundacja Kultury bez Barier inicjuje wydarzenia kulturalne i społeczne, prowadzi szkolenia, warsztaty, przygotowuje skrypty audiodeskrypcji i napisy dla niesłyszących, promuje ideę społeczeństwa „bez barier” oraz dobre praktyki podpatrywane na całym świecie. Zachwyćmy się Kulturą bez Barier!

 środa, 20 luty 2019, 09:00
 piątek, 22 luty 2019, 13:30
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 15
 Odbył się / Zakończony
Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji szkolenia pt. „Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum”, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Szkolenie odbędzie się w dniach 19-21 września 2018 r. (środa-piątek) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie).

W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum. 

Informację o przyjęciu na szkolenie, bądź wpisie na listę rezerwową wyślemy do Państwa po zakończeniu naboru.

 środa, 19 wrzesień 2018, 09:00
 piątek, 21 wrzesień 2018, 14:30
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 15
 Odbył się / Zakończony
Wystawa jako przestrzeń widza
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Wystawa jako przestrzeń widza

Warsztat „Muzeum jako przestrzeń widza” opracowaliśmy wspólnie z kuratorami, w tym również zatrudnionymi w jednej z najlepszych wystawienniczych instytucji, jaką  Muzeum Narodowe w Warszawie. Naszą ambicją było to, by odbywał się w muzeum, na rzeczywistych wystawach, którym jest w całości poświęcony.

Naszymi wykładowcami są: Pani dr Grażyna Bastek, Pani Bożena Pysiewicz oraz Pani Agnieszka Bagińska, a rolę moderatorów pełnić będą dr Przemysław Deles z Zamku Królewskiego w Warszawie oraz Pan Przemysław Głowacki.

Ze względu na warsztatową formę szkolenia i przestrzeń muzealną liczba uczestników jest ograniczona do 20 osób.

Uwaga! Z jednego muzeum mogą wziąć udział tylko dwie osoby.

Nabór trwa do 25 czerwca do godziny 10:00.

 środa, 4 lipiec 2018, 09:30
 piątek, 6 lipiec 2018, 16:00
 MNW (Al. Jerozolimskie 3, Warszawa)
 20
 Odbył się / Zakończony
Kreatywność w edukacji muzealnej. Edukator jako rzecznik publiczności
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Kreatywność w edukacji muzealnej. Edukator jako rzecznik publiczności

Szkolenie organizowane we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, ukazujące różnorodność obszarów pracy edukatora w muzeum, jak i różnorodne formy kreacji, zależne od profilu muzeum, aktualnych wystaw i środowiska, w którym funkcjonuje muzeum.

Na kursie są 25 miejsca.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.

Nabór trwa do dnia 28 maja, do godziny 10:00.
Informację o przyjęciu na szkolenie bądź wpisie na listę rezerwową otrzymacie Państwo w osobnym mailu, po zakończeniu naboru.

Prowadzący:

Pracownicy działu edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi

 poniedziałek, 11 czerwiec 2018, 10:00
 środa, 13 czerwiec 2018, 16:00
 ms² (ul. Ogrodowa 19, 91-065 Łódź)
 25
 Odbył się / Zakończony
Gość niepełnosprawny w muzeum - muzeum bez barier
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość niepełnosprawny w muzeum - muzeum bez barier

Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do pracowników działów edukacji, prowadzących zajęcia z osobami z niepełnosprawnością ruchu, wzroku i słuchu. Mogą i powinni w nim też uczestniczyć inni muzealnicy, którzy w swej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z takimi osobami.

Szkolenie odbędzie się w dniach 18-20 kwietnia 2018 r.  (środa-piątek) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie).

Szkolenie obejmować będzie następujące zagadnienia:

  • mity i stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnością
  • analiza problemów, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością
  • savoir - vivre wobec osoby z niepełnosprawnością
  • widz niepełnosprawny w muzeum
  • bariery w kulturze
  • digitalizacja tekstów kultury
  • pieniądze i ich brak

 Szkolenia będą składać się z:

  • Ćwiczeń praktycznych
  • Dyskusji
  • Wykładów

Szkolenie organizowane jest we współpracy z Fundacją Kultury bez Barier.
Na kursie jest 15 miejsc. Dodatkowo 5 ostatnich osób przyjmowanych jest na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.

 środa, 18 kwiecień 2018, 09:00
 piątek, 20 kwiecień 2018, 14:30
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 20
 Odbył się / Zakończony
Gość z niepełnosprawnością wzroku -  audiodeskrypcja do dzieł plastycznych
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość z niepełnosprawnością wzroku - audiodeskrypcja do dzieł plastycznych

Szkolenie adresowane jest w pierwszej kolejności  do etatowych i nie etatowych pracowników muzeów.
Na kursie jest 15 miejsc. Dodatkowo 5 ostatnich osób przyjmowanych jest na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum. 

Tak łatwo jest opatrzyć wystawy w muzeum audiodeskrypcją i otworzyć je na widzów  z niepełnosprawnością wzroku; tak łatwo, a tak niewielu to robi. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa na zdobycie nowych dla wielu, praktycznych i niezwykle ważnych społecznie umiejętności pozwalających tworzyć warunki przeciwdziałające wykluczeniu z kultury osób niewidomych i niedowidzących. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to niepowtarzalna szansa twórczego spojrzenia na istniejący tekst kultury i udostępnienia go osobom, które z uwagi na dysfunkcję nie są w stanie samodzielnie i kompetentnie zgłębić jego treści.

Warsztaty będą prowadzone w formie wykładów (część teoretyczna) i ćwiczeń (część praktyczna) w sposób gwarantujący każdemu uczestnikowi zdobycie niezbędnej wiedzy pozwalającej zrozumieć czym jest audiodeskrypcja i jak się ją tworzy; w sposób umożliwiający osobiste zmierzenie się z wyzwaniami stojącymi przed audiodeskryptorami pracującymi nad udostępnieniem danego tekstu kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Część teoretyczna - wykład i prezentacja multimedialna

W czasie warsztatów uczestnicy poznają w części teoretycznej ogólną charakterystykę środowiska osób z niepełnosprawnością wzroku. Prezentacja prowadzona będzie ze szczególnym uwzględnieniem społeczno – kulturowych konsekwencji dysfunkcji wzroku i determinowanych nimi potrzeb formułowanych przez widzów niewidomych i niedowidzących.

W części teoretycznej uczestnicy warsztatów poznają też istniejącą w polskim prawie oraz w polskiej nauce definicję audiodeskrypcji oraz jej różne odmiany wykorzystywane na całym świecie do tłumaczenia czym jest i w jakim celu tworzy się dedykowane niewidomym i niedowidzącym opisy wizualnych treści składających się na dane dzieło kultury. Uczestnikom ogólnie przedstawione zostaną również wykorzystywane w Polsce zasady tworzenia audiodeskrypcji, przytoczone będą zagraniczne (światowe i europejskie) standardy, wskazane zostaną podobieństwa i różnice oraz wynikające z nich konsekwencje. Szczegółowo zostaną zaprezentowane ogólne zasady tworzenia opisów audiodeskryptywnych z uwzględnieniem specyficznych dla danego gatunku dzieł sztuki rozwiązań, propozycji i wskazówek. Każda myśl teoretyczna zostanie opatrzona przykładem pozwalającym lepiej zrozumieć proponowane rozwiązanie.

 

Istotną kwestią będą też sprawy związane z upublicznianiem audiodeskrypcji - kto i jak powinien czytać audiodeskrypcję, ile to kosztuje, jak poszukiwać tekstów do udostępnienia.

Prezentacja teorii audiodeskrypcji zostanie zakończona krótkim przedstawieniem stanu refleksji teoretycznej podejmowanej w środowiskach akademickich. Znajomość prowadzonego namysłu teoretycznego umożliwi uczestnikom warsztatu naturalne zakorzenienie się w najbardziej aktualnych światowych trendach audiodeskryptywnych.

Klamrą zamykającą wykład będzie prezentacja dokonań służących popularyzacji audiodeskrypcji.

 

Część praktyczna – warsztaty, ćwiczenia

W czasie ćwiczeń, stanowiących, w wymiarze godzinowym, zdecydowanie większą część  warsztatów,  uczestnicy  szkolenia będą mogli osobiście zmierzyć się z wyzwaniami stającymi przed twórcami opisów audiodeskryptywnych. Zajęcia będą prowadzone w różnych formach – praca grupowa będzie przeplatana pracą indywidualną, uczestnicy będą mierzyli się z różnymi tekstami kultury.

Ważnym aspektem prowadzonych ćwiczeń będzie konieczność twórczego spojrzenia na dane dzieło kultury i stworzenia opisu odpowiadającego jak największej grupie odbiorców (dzieci, dorośli; niewidomi, niedowidzący; niewidomi od urodzenia, ociemniali). Ćwiczenia pozwolą poznać szerokie możliwości stojące przed audiodeskryptorem, przyzwyczają do poszukiwań językowych, do plastycznego, pobudzającego wyobraźnię udostępniania dzieła. Istotne będą też zajęcia z kultury języka – audiodeskryptor musi mieć świadomość reguł panujących w języku polskim, musi wiedzieć gdzie poszukiwać odpowiedzi na nurtujące pytania.

Stałym elementem ćwiczeń, zmuszającym uczestników warsztatu do wysiłku intelektualnego, będą „gry i zabawy audiodeskryptywne” pozwalające na odpoczynek i „nasiąkanie” audiodeskrypcją poprzez relaks.

 Z uwagi na ograniczony czas warsztatów niemożliwe będzie zmierzenie się ze wszystkimi kategoriami dzieł składających się na ofertę różnych muzeów. Praca beędzie koncentrowała się na tworzeniu opisów dzieł sztuki, każdy uczestnik/ każda uczestniczka szkolenia może jednak przywieść na warsztaty reprodukcję jednego/ dwóch dzieł ważnych z perspektywy własnego muzeum. Reprodukcje te zostaną wykorzystane do stworzenia audiodeskrypcji.

 

Niezmiennymi zasadami ćwiczeń będą:

Publiczne (na forum grupy) prezentowanie wyników własnej pracy i mierzenie się z opiniami odbiorców

Prezentacja audiodeskrypcji stworzonych przez osoby zajmujące się profesjonalnie udostępnianiem kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku

Przygotowanie opisów- Każdy blok ćwiczeniowy skończy się konkretnym rezultatem:

stworzeniem jednego/ kilku opisów audio deskryptywnych, które zostaną przekazane wszystkim uczestnikom warsztatów jako materiały wzorcowe (w przypadku wystawy w muzeum opis jednego lub kilku dzieł plastycznych).


Prowadzący:

Fundacja Kultury bez Barier powstała w odpowiedzi na marzenia o pełnym włączeniu osób wykluczonych, w tym głównie niepełnosprawnych, w naturalny rytm życia kulturalnego i społecznego. Podejmowane działania mają prowadzić do tworzenia mentalnych  i technicznych warunków gwarantujących osobom z niepełnosprawnością wzroku i słuchu samodzielność i komfort w czasie wizyty w kinie, teatrze, muzeum i galerii. Systematyczne i powszechne udostępnianie przestrzeni kultury ma być także, kierowanym do wszystkich, zaproszeniem do dialogu o potrzebie i możliwościach budowania społeczeństwa otwartego, świadomego, wolnego od stereotypów i uprzedzeń. Realizując swoje cele Fundacja Kultury bez Barier inicjuje wydarzenia kulturalne i społeczne, prowadzi szkolenia, warsztaty, przygotowuje skrypty audiodeskrypcji i napisy dla niesłyszących, promuje ideę społeczeństwa „bez barier” oraz dobre praktyki podpatrywane na całym świecie. Zachwyćmy się Kulturą bez Barier!




 środa, 14 luty 2018, 09:00
 piątek, 16 luty 2018, 14:00
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 20
 Odbył się / Zakończony
Modele i warunki udostępniania zasobów muzeów w Internecie
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Modele i warunki udostępniania zasobów muzeów w Internecie

Szkolenie dedykowane jest pracownikom muzeów, którzy realizują lub planują realizować udostępnianie zdigitalizowanych zbiorów muzealnych.

Szkolenie ma charakter wykładowo-warsztatowy. W części wykładowej przedstawione zostaną różne sposoby udostępniania zasobów muzeów w Internecie. Na ich przykładach uczestnicy zapoznają się z kluczowymi aspektami, które należy wziąć pod uwagę przygotowując udostępnienie zasobów lub by przeanalizować już wdrożone rozwiązania. Jednymi z istotniejszych będą te czynniki, które umożliwiają korzystanie z cyfrowych zbiorów jak najliczniejszej grupie odbiorców (np. dostępność serwisów) i niosą korzyści dla użytkowników. Omówione zostaną także kwestie prawne dotyczące udostępniania online zasobów przez muzea.

W części warsztatowej wspólnie zaplanujemy udostępnienie zbiorów muzeum, skupiając się na odbiorcach. Udostępnianie będzie tu rozumiane jako jedna z usług oferowanych oferowanych przez muzea. Przedstawione zostaną również koncepcje projektowania zorientowanego na użytkownika (user centered design) oraz badania i projektowania doświadczenia użytkowników (user experience - UX). Część warsztatowa będzie stanowiła uzupełnienie części teoretycznej i pozwoli na planowanie udostępniania w taki sposób, aby zrozumienie potrzeb odbiorców było brane pod uwagę na każdym etapie projektu.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc (25 osób), na szkolenie zapraszamy jedną, ew. maksymalnie 2 osoby z danego muzeum. Pozostałe chętne osoby zostaną wpisane na listę rezerwową i zaproszone na szkolenie w przypadku wolnych miejsc.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.


Program szkolenia:

  • Na czym polega udostępnianie cyfrowych zbiorów w Internecie?
  • Różne sposoby udostępniania wraz z przykładami (m.in. Europeana, Victoria&Albert Museum, Smithsonian Institution, Alte Pinakothek, 3D, itp.);
  • Kontekst prawny krajowy i unijny;
  • Standardy udostępniania zbiorów;
  • Podstawy projektowania usług i projektowania zorientowanego na użytkownika.

 

Prowadzący: Magdalena Laine-Zamojska, Marcin Kłos

 

Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 29 listopada do godz. 16:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 1 grudnia br.


 piątek, 15 grudzień 2017, 09:30
 piątek, 15 grudzień 2017, 16:00
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 25
 Odbył się / Zakończony
Wystawa jako przestrzeń widza
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Wystawa jako przestrzeń widza

Jednym z nowych szkoleń, które zaplanowaliśmy na listopad tego roku, jest warsztat „Muzeum jako przestrzeń widza”. Opracowaliśmy go wspólnie z kuratorami, w tym również zatrudnionymi w jednej z najlepszych wystawienniczych instytucji, jaką  Muzeum Narodowe w Warszawie. Naszą ambicją było to, by odbywał się w muzeum, na rzeczywistych wystawach, którym jest w całości poświęcony.

Naszymi wykładowcami są: Pani dr Grażyna Bastek, Pani dr Agnieszka Rosales-Rodriguez, Pani Bożena Pysiewicz oraz Pan Bartłomiej Podlewski, a rolę moderatorów pełnić będą dr Przemysław Deles z Zamku Królewskiego w Warszawie oraz Pan Przemysław Głowacki.

Ze względu na warsztatową formę szkolenia i przestrzeń muzealną liczba uczestników jest ograniczona do 20 osób.
Decyduje kolejność zgłoszeń. Kolejne 5 osób zostanie przyjętych na listę rezerwową.

Uwaga! Z jednego muzeum mogą wziąć udział tylko dwie osoby.



 czwartek, 23 listopad 2017, 09:30
 piątek, 24 listopad 2017, 16:00
 MNW (Al. Jerozolimskie 3, Warszawa)
 1 / 25
 Odbył się / Zakończony
Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji szkolenia pt. „Gość niepełnosprawny intelektualnie w muzeum”, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Szkolenie odbędzie się w dniach 27-29 września 2017 r.  (środa-piątek) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od ul. Jodłowej). Ze względu na warsztatową formę szkolenia, która narzuca niewielka grupę uczestników, na szkolenie zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie).

Na kursie jest 15 miejsc. Dodatkowo 5 ostatnich osób przyjmowanych jest na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum. 

 środa, 27 wrzesień 2017, 09:00
 piątek, 29 wrzesień 2017, 14:00
 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)
 6 / 20
 Odbył się / Zakończony
Kreatywność w edukacji muzealnej
UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW
Wejdź do kursu

UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW

Kreatywność w edukacji muzealnej

Szkolenie organizowane we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, ukazujące różnorodność obszarów pracy edukatora w muzeum, jak i różnorodne formy kreacji, zależne od profilu muzeum, aktualnych wystaw i środowiska, w którym  funkcjonuje muzeum.

Na kursie są 24 miejsca. Dodatkowo 6 ostatnich osób przyjmowanych jest na listę rezerwową.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum. 


Prowadzący:

Pracownicy działu edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi


 poniedziałek, 5 czerwiec 2017, 10:00
 środa, 7 czerwiec 2017, 18:00
 ms² (ul. Ogrodowa 19, 91-065 Łódź)
 0 / 30
 Odbył się / Zakończony