Szkolenia NIMOZ

Opisz szkolenia

courseimage
Szanowni Państwo,

Wykorzystując doświadczenia własne oraz innych instytucji, z początkiem września t.r. uruchamiamy szkolenia w wersji zdalnej, które będą stałym elementem naszej oferty.
Zapraszamy do zapoznania się z załączonym planem szkoleń. Zastrzegamy jednocześnie, iż może on ulegać nieznacznym korektom w zakresie treści programowych oraz obsady.

Szkolenia stacjonarne
W drugiej połowie roku 2020 nie planujemy organizacji szkoleń stacjonarnych.

Szkolenia współprowadzone
W 2020 roku planujemy zaangażowanie w organizację następujących szkoleń: Analizy mikrobiologiczne – monitoring środowiska muzeum (we współpracy z Wydziałem Biologii Uniwersytetu Warszawskiego) oraz Prezentacja dorobku naukowego i oferty badawczej Polskiego Konsorcjum dla Badań nad Dziedzictwem Kulturowym E-RIHS.PL. O terminach szkoleń będziemy informować w uzgodnieniu z ich współorganizatorami.

 

Uprzejmie informujemy, iż do pełnej oferty szkoleń (w wersji on-line oraz stacjonarnej) planujemy wrócić w roku 2021.

Pozostajemy do dyspozycji pod adresem #szkolenia@nimoz.pl

Informacje o zapisach na szkolenia będą publikowane na stronie https://szkolenia.nimoz.pl.


HARMONOGRAM SZKOLEŃ ON-LINE NA ROK 2020
Blok: ZARZĄDZANIE

1) Seminarium (konwersatorium) on-line pt. Zarządzanie muzeum w warunkach kryzysowych

Prowadzenie: Janusz Czop, Anna Fic-Lazor, Piotr Górajec, Jolanta Hercog, Piotr Majewski.

Ramowy program:

  • Zarządzanie zespołem;
  • Zarządzanie zbiorami;
  • Zarządzanie nieruchomością zabytkową.

 

2) Seminarium (konwersatorium) on-line pt. Zarządzanie bezpieczeństwem muzeum w warunkach epidemii

Prowadzenie: Paweł Kowalczuk, Piotr Majewski, Katarzyna Olejnik, Krzysztof Osiewicz, Magdalena Piorunek

Ramowy program:

  • Omówienie raportu okresowego WSO;
  • Nadzór Policji nad WSO w czasie epidemii;
  • Przegląd zdarzeń o charakterze przestępczym 2019/2020 w muzeach.

 

Blok: UDOSTĘPNIANIE

 3) Szkolenie on-line pt. Publiczność w muzeum (z wykorzystaniem edycji 2020 projektu Badanie publiczności w muzeach)

Prowadzenie: Piotr Kwiatkowski, Beata Nessel-Łukasik

Ramowy program:

  • Publiczność w muzeum: znana czy nieznana?
  • Pogłębianie wiedzy o publiczności na co dzień;
  •  Badania wybranych grup publiczności;
  • Projektowanie zmian, czyli jak przełożyć wyniki badań na praktykę.

 

4) Szkolenie on-line w formie webinarów pt. Dostępność muzeów w Internecie a potrzeby użytkowników

Webinar 1 (Prowadzenie: Aleksandra Janus):

  • Użytkownik Internetu w centrum – diagnozowanie potrzeb i wiedza o odbiorcach;
  • Projekty cyfrowe w instytucjach kultury – jak dobrze udostępniać?

Webinar 2 (Prowadzenie: Dorota Orzeszek):

  • Dostępność w Internecie – nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Projektowanie dostępnych interfejsów.

 

5) Szkolenie on-line w formie webinarów pt. Prawne aspekty udostępniania zasobów muzeów w Internecie

Webinar 1 (Prowadzenie: Dominika Gałecka):

  • Weryfikacja statusu prawno-autorskiego obiektów muzealnych – czy można udostępniać?;
  • Która ustawa, który tryb – udostępnianie zasobów muzeów.

Webinar 2 (Prowadzenie: Klaudia Szajkowska):

  • Oznaczanie statusu prawnego dzieł w katalogach internetowych;
  • Polityki otwartości oraz regulaminy udostępniania zbiorów przez muzea.

 

6) Szkolenie on-line w formie webinarów pt. Muzea w Ustawie o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach

Webinar 1 (Prowadzenie: Anna Żórawska, Robert Więckowski):

  • Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach;
  • Udostępnianie przestrzeni i oferty muzeum.

Webinar 2 (Prowadzenie: Anna Żórawska, Robert Więckowski):

  • Zadania i obowiązki koordynatora dostępności;
  • Dostępna promocja i komunikacja;

Webinar 3 (Prowadzenie: Anna Żórawska, Robert Więckowski):

  • Ustawa o zapewnianiu dostępności cyfrowej w pracy koordynatora dostępności.


TERMINY:

Wrzesień:
22.09.2020 r. – Dostępność muzeów w Internecie a potrzeby użytkowników (webinar 1, 145 min.)

25.09.2020 r. – Zarządzanie muzeum w warunkach kryzysowych (seminarium 5 h)

29.09.2020 r. – Dostępność muzeów w Internecie a potrzeby użytkowników (webinar 2, 145 min.)


Październik:

09.10.2020 r. – Zarządzanie bezpieczeństwem muzeum w warunkach epidemii (seminarium 1-dniowe)

13.10.2020 r. – Prawne aspekty udostępniania zasobów muzeów (webinar 1, 145 min.)

14.10.2020 r. – Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności (webinar 1, 135 min.)

20.10.2020 r. – Prawne aspekty udostępniania zasobów muzeów (webinar 2, 145 min.)

21.10.2020 r. – Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności (webinar 2, 135 min.)

28.10.2020 r. – Muzea w ustawie o zapewnianiu dostępności (webinar 3, 135 min.)


Listopad:

20.11.2020 r. – Publiczność w muzeum (szkolenie 1-dniowe)

W przypadku dużej liczby zainteresowanych dopuszczamy możliwość organizacji większej liczby edycji, z uwzględnieniem realiów organizacyjnych, technologicznych i finansowych.


Informacje o zapisach na szkolenia będą publikowane na stronie https://szkolenia.nimoz.pl.


Informacje dodatkowe

 wtorek, 22 wrzesień 2020, 12:00

 czwartek, 31 grudzień 2020, 12:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 20

 Trwa nabór

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy,

czas, w którym żyjemy, postawił przed nami trudne wyzwania. Uciążliwy stan epidemii nie zwolnił nas jednak z realizowania zadań statutowych, okazał się również inspirujący do podejmowania nierutynowych działań.

Plan pracy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów na lata 2020-22 wskazuje jako jeden z priorytetów działalności UPOWSZECHNIANIE WIEDZY. Priorytet ten realizowany jest poprzez:

  1. organizację szkoleń;
  2. działalność wydawniczą o charakterze edukacyjnym, popularno-naukowym i naukowym, na którą składają się:
  • serie wydawnicze: ABC działalności muzeów, Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Statystyka Muzeów, Pomniki Muzealnictwa Polskiego (koedycja z Państwowym Instytutem Wydawniczym), Muzeologia (koedycja z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie;
  • czasopisma: „Muzealnictwo” (na liście MNiSW), „Cenne, Bezcenne, Utracone”.

Aby ułatwić kontakt z ofertą szkoleniowo-wydawniczą NIMOZ, udostępnione zostały Państwu do bezpłatnego użytkowania publikacje Instytutu. Dziękujemy za korzystanie z nich oraz ich rozpowszechnianie.

Wykorzystując doświadczenia obecnego czasu, zarówno w wymiarze technologicznym jak również programowym, z początkiem września t.r. uruchomione zostaną szkolenia w wersji zdalnej. Prowadzenie części szkoleń on-line będzie od tej pory stałym elementem naszej oferty.

Tematyka tegorocznych szkoleń jest odpowiedzią na zgłaszane przez Państwa oczekiwania, zaś ich program uwzględni również pierwsze doświadczenia wynikające ze stanu, w jakim aktualnie muzea funkcjonują:

Ramowy program szkoleń:

Blok: ZARZĄDZANIE

  • Zarządzanie muzeum w warunkach kryzysowych (kadra zarządzająca, w szczególności muzeów samorządowych).
  • Zarządzanie bezpieczeństwem muzeum w warunkach epidemii (Wewnętrzna Służba Ochrony muzeów)

Blok: UDOSTĘPNIANIE

  • Uzdalniona publiczność w muzeum.
  • Dostępność muzeów w Internecie a potrzeby Użytkowników.
  • Digitalizacja – prawne aspekty udostępniania muzealiów.
  • Muzea w Ustawie o zapewnianiu dostępności osobom o szczególnych potrzebach.

Blok: DOKUMENTACJA I EWIDENCJA

  • Ewidencja zbiorów muzealnych – ważna niezależnie od okoliczności.

Kalendarz szkoleń wraz z programem zostanie ogłoszony do końca czerwca t.r.

W drugiej połowie t.r. planowane są również szkolenia, organizowane przy współpracy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów:

  • Analizy mikrobiologiczne – monitoring środowiska muzeum (we współpracy z Wydziałem Biologii Uniwersytetu Warszawskiego);
  • Prezentacja dorobku naukowego i oferty badawczej Polskiego Konsorcjum dla Badań nad Dziedzictwem Kulturowym E-RIHS.PL.

O terminach organizacji szkoleń oraz ich programach będziemy informować w uzgodnieniu ze współorganizatorami.

W wypadku zmiany sytuacji epidemicznej zakładamy powrót jesienią t.r. do organizacji szkoleń, zaplanowanych pierwotnie na rok 2020. Zastrzegamy jednak możliwość ich przesunięcia na rok 2021.

 

UPRZEJMIE ZAPRASZAMY DO SKORZYSTANIA Z NASZEJ OFERTY UPOWSZECHNIANIA WIEDZY.

PROSZĘ ŚLEDZIĆ INFORMACJE OPATRZONE HASŁEM #SZKOLENIA.

POZOSTAJEMY DO DYSPOZYCJI POD ADRESEM #SZKOLENIA@NIMOZ.PL

 

Zespół Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów


Informacje dodatkowe

 wtorek, 1 wrzesień 2020, 10:00

 wtorek, 1 wrzesień 2020, 12:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 20

 Trwa nabór

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Celem szkolenia jest poznanie bliżej oczekiwań osób starszych - jednej z powiększających się stale grup publiczności muzeów.  W trakcie szkolenia uczestnicy będą mogli opracować zarówno charakterystykę tego typu odbiorców, jak również nakreślić obszar relacji zachodzących pomiędzy osobami starszymi a różnymi typami muzeów. Dzięki temu zweryfikują zakres potrzeb tej grupy w różnych polach działań instytucji oraz dookreślą korzyści, jakie może przynieść muzeum współpraca z osobami starszymi. Uczestnicy szkolenia poznają narzędzia przydatne przy  opracowaniu oferty oraz do współpracy z osobami starszymi.

Szkolenie odbędzie się w dniach 16-17  kwietnia 2020 r.  (czwartek-piątek) w siedzibie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów w Warszawie przy ul. Goraszewskiej 7 (wejście od ul. Jodłowej).
Zapraszamy wyłącznie osoby pracujące w muzeach (zatrudnione na umowę o pracę, umowę o dzieło lub umowę zlecenie), maksimum dwie osoby z jednego muzeum.

Nabór trwa do 26 marca, do godziny 12:00.
Informację o przyjęciu na szkolenie lub zapisie na listę rezerwową otrzymacie Państwo osobnym mailem po zakończeniu naboru, do dniach 30 marca.

PROGRAM SZKOLENIA

  • Osoba starsza czyli kto? Portret zbiorowy
  • Wizyta osób starszych w muzeum
  • Różne formy obecności osób starszych w muzeum
  • Razem czy osobno? Grupy osób starszych i międzypokoleniowe
  • Współpraca z osobami starszymi
  • Wolontariat osób starszych – panel ekspercki
  • Angażowanie osób starszych. Narzędziownik 

Informacje dodatkowe

 czwartek, 16 kwiecień 2020, 09:30

 piątek, 17 kwiecień 2020, 15:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 18

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Szkolenie jest wprowadzeniem do standardu SPECTRUM oraz podstawowych zasad prowadzenia dokumentacji muzealnej. Wskazuje korzyści płynące ze stosowania dobrych praktyk prowadzenia dokumentacji, umożliwiając uczestnikom przeanalizowanie prostego, ale skutecznego systemu, jakim jest SPECTRUM. Zwraca uwagę na znaczenie stosowania rzetelnych zasad polityk w organizacji.

Omawiane zagadnienia obejmują standard SPECTRUM w zakresie podstawowych procedur umożliwiających muzeum pełne odpowiadanie za zbiory, które ma pod opieką. Poznanie podstaw SPECTRUM ma ułatwić też dalsze, samodzielne zapoznawanie się z dodatkowymi procedurami uzupełniającymi.

Szkolenia SPECTRUM realizowane przez trenerów NIMOZ są jedynymi w Polsce oficjalnymi szkoleniami ze standardu, prowadzonymi na licencji Collections Trust.

Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników muzeów, których praca wiąże się z zarządzaniem zbiorami i opieką nad kolekcjami (m.in. pracownicy działów inwentarzy, opiekunowie kolekcji, kuratorzy, konserwatorzy).

Ze względu na warsztatowy charakter liczba miejsc jest ograniczona – 15 osób. Z tego też powodu na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Pozostałe chętne osoby zostaną wpisane na listę rezerwową i zaproszone na szkolenie w przypadku wolnych miejsc.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.

Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 19 marca2020 r. do godz. 10:00.
Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dn. 23 marca.

Program:

  • Czym jest dokumentacja muzealna?
  • Co wchodzi w zakres systemu dokumentacji?
  • Dokumentacja muzealna - jakie korzyści zapewnia?
  • Standardy muzealne i SPECTRUM 
  • Procedura wejścia obiektu SPECTRUM
  • Procedura nabycia SPECTRUM
  • Etykietowanie i oznaczanie obiektów muzealnych
  • Procedura katalogowania SPECTRUM
  • Procedura kontroli lokalizacji i przemieszczania SPECTRUM
  • Procedury brania i dawania w wypożyczenie SPECTRUM
  • Procedura wyjścia obiektu SPECTRUM
  • Procedura uzupełniania dokumentacji SPECTRUM
  • Księgi procedur

Prowadząca: Natalia Fyderek, certyfikowany trener SPECTRUM, Kierownik Działu Inwentarzy Muzeum Fotografii w Krakowie


Informacje dodatkowe

 poniedziałek, 6 kwiecień 2020, 09:30

 poniedziałek, 6 kwiecień 2020, 15:30

 MNWrocław (plac Powstańców Warszawy 5 50-153 Wrocław)

 15

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Ta edycja szkolenia skierowana jest do osób, które muzea już prowadzą, mają więc doświadczenie i podstawą co najmniej wiedzę dotyczącą funkcjonowania muzeów oraz wymogów prawnych  i organizacyjnych związanych z ich prowadzeniem. Wykładowcy w swoich wystąpieniach będą odwoływać się do działań muzeów tzw. prywatnych poszerzając tematykę szkolenia dla osób dopiero rozważających założeniu muzeum.

W programie szkolenia m.in.:

  • Czym jest muzeum

  • Omówienie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem muzeum prywatnego

  • Obowiązek aktualizacji danych związanych z regulaminem muzeum tzw. prywatnego

  • Prawne aspekty zarządzania zbiorami

  • Bezpieczeństwo zbiorów

  • dyskusja i pyt. dot. ewidencji zbiorów i bezpieczeństwa

  • Podstawy profilaktyki konserwatorskiej

  • Programy ministra KiDN wsparcia finansowego

  • Projekt Statystyka Muzeów


Liczba miejsc: 20. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Nabór trwa do 17 marca 2020, do godziny 12:00.

Na szkolenie zapraszamy maksymalnie dwie osoby z każdego muzeum.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie  uprawniać będzie  wyłącznie obecność na całym szkoleniu.

Uwaga: Zapisy przyjmujemy wyłącznie za pośrednictwem strony https://szkolenia.nimoz.pl/.
Przed zapisaniem się na szkolenie należy założyć indywidualne konto użytkownika platformy.

W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu prosimy o informację na adres rpasieczny@nimoz.pl
Będziemy mogli przyjąć osobę z listy rezerwowej.


Kontakt w sprawach programowych: Michał Kulik - mkulik@nimoz.pl;  Izabela Łapacz - ilapacz@nimoz.pl
Kontakt w sprawach organizacyjnych: Robert Pasieczny: - rpasieczny@nimoz.pl


Informacje dodatkowe

 piątek, 3 kwiecień 2020, 08:15

 piątek, 3 kwiecień 2020, 16:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 20

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Zapraszamy na szkolenie dla projektantów i instalatorów systemów zabezpieczeń w muzeach i obiektach zabytkowych.
Szkolenie przeznaczone jest dla projektantów, instalatorów i konserwatorów systemów zabezpieczeń, którzy do tej pory nie uczestniczyli w takim szkoleniu i nie posiadają wydawanego przez NIMOZ zaświadczenia.

Termin szkolenia:
31 marca-2 kwietnia 2020 (wtorek-czwartek)

Miejsce szkolenia:
Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
ul. Rynek 19
24-120 Kazimierz Dolny
https://www.mnkd.pl

Koszty szkolenia:
1400 zł (brutto) *

Cena obejmuje  wyżywienie, materiały szkoleniowe, egzamin, wydanie zaświadczenia.


UWAGA!!!
Przy zapisywaniu się zamiast oświadczenia proszę załączyć kopię dowodu wpłaty
Nabór trwa do 18 marca, do godziny 12:00.



Faktury będą wydawane w dniu zakończenia szkolenia /Dane do faktury prosimy przesłać do dnia 18 marca 2020 r. mailem na adres: rpasieczny@nimoz.pl 


ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA - DECYDUJE KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ.

Szczegółowych informacji udziela Pan Robert Pasieczny -  tel.: 22 25 69 633.

 

1.  Przy zapisywaniu się na kurs  należy dołączyć dowód wpłaty

2.  Wpłaty należy dokonać na konto NIMOZ z dopiskiem szkolenie instalatorów - 2020  do dnia 18 marca 2020 r. 
Nr konta: 75 1130 1017 0020 1460 1820 0002

3.  Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu po dokonaniu wpłaty możliwa jest najpóźniej 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu.
W przypadku powiadomienia w terminie krótszym niż 5 dni obciążamy zleceniodawcę opłatą w wysokości 50% ceny kursu.

4.  Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, o udziale w szkoleniu decyduje kolejność wpłynięcia wpłaty na konto NIMOZ.


UWAGA W PRZYPADKU MAŁEJ LICZBY CHĘTNYCH ORGANIZATORZY ZASTRZEGAJĄ SOBIE MOŻLIWOŚĆ ODWOŁANIA SZKOLENIA


Informacje dodatkowe

 wtorek, 31 marzec 2020, 12:00

 czwartek, 2 kwiecień 2020, 18:00

 MNKD (ul. Rynek 19 24-120 Kazimierz Dolny tel.: +48 81 881 02 88 https://www.mnkd.pl e-mail: sekretariat@mnkd.pl)

 20

 Odwołany

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Szkolenie to kierowane jest do pracowników muzeów, którzy rozpoczynają lub planują rozpocząć pracę w zakresie postprodukcji plików pozyskanych w procesie fotografowania.

Spotkanie to będzie miało charakter wykładowo-warsztatowy. Podczas szkolenia uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z podstawami właściwej kalibracji urządzeń wyjściowych, podstawami obsługi programów wykorzystywanych w procesie postprodukcji, a także z weryfikacją wyników tego procesu.

Podczas części warsztatowej udostępnione będą dwa profesjonalne komputerowe stanowiska graficzne, wraz z urządzeniami pomiarowymi. Natomiast podczas dyskusji będzie możliwość omówienia problemów z zakresu postprodukcji zgłoszonych przez uczestników.

Ze względu na warsztatowy charakter liczba miejsc jest ograniczona – 10 osób. Z tego też powodu na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum.

Zgłoszenia przyjmowane są do 3 marca do godz. 16:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 6 marca br.

Prowadzący:

Piotr Ceraficki, Muzeum Łazienki Królewskie, Dział Sztuki, Główny specjalista ds. digitalizacji

Program:

1. Przygotowanie sprzętu do postprodukcji – kalibracja lub profilowanie

·        Proces kalibracji monitorów – opcja czy konieczność?

·        Omówienie istniejących na rynku systemów sprzętowych. Kiedy kalibracja, a kiedy profilowanie?

·        Proces kalibracji na przykładzie systemu Eizo i XRite – pokaz i ćwiczenia.

2. Wybór oprogramowania do postprodukcji

·        Zasady postprodukcji plików referencyjnych. Co wolno, a czego nie?

·        Jakie cechy powinno posiadać oprogramowanie do postprodukcji?

·        Oprogramowanie spełniające wymagania dokumentacji muzealnej – przegląd. Za i przeciw.

3. Pojęcie „softproofingu” i zastosowanie profili ICC

·        Normy odwzorowania koloru. ISO versus Fadgi oraz Metamorfosis.

·        Kiedy i jak stosować softproofing?

·        Profile ICC – zastosowanie w praktyce.

·        Profilowanie aparatu fotograficznego – czy ma uzasadnienie? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?

·        Certyfikaty Fadgi i Metamorfosis – praktyka w procesie dokumentacji wizualnej muzealiów.

4. Przygotowanie plików wyjściowych na różne pola eksploatacji

·        Pliki referencyjne do archiwizacji a pliki użytkowe – kiedy generować, jak archiwizować?

·        Publikacje offsetowe, druk niskonakładowy cyfrowy.

·        Strony WWW, wirtualne katalogi.

5. Dyskusja.


Informacje dodatkowe

 piątek, 20 marzec 2020, 09:30

 piątek, 20 marzec 2020, 16:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 10

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Szkolenie to, w związku z rozwojem i coraz większą dostępnością różnych technik obrazowania cyfrowego obiektów dziedzictwa kulturowego, ma na celu przybliżenie tych zagadnień pracownikom muzeów.

Szkolenie przygotowane jest z myślą o pracownikach muzeów rozpoczynających pracę w obszarze digitalizacji, jak również tych, którzy na co dzień wykonują odwzorowania, ale chcieliby poszerzyć wachlarz technik dokumentacyjnych, stosowanych w szeroko rozumianej digitalizacji i konserwacji.

Spotkanie to będzie miało charakter wykładowy. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z technikami dokumentacji wizualnej muzealiów, zasadami ich doboru, sposobami interpretacji wyników oraz metodami zarządzania i archiwizacji pozyskanego materiału. Omówione zostaną nieniszczące metody badań (techniki fotograficzne w świetle widzialnym, makrofotografia, fotografia mikroskopowa, fotografia w świetle UV, IR, RTG)  oraz najważniejsze metody (aktywne i pasywne) pomiarów trójwymiarowych. Podczas szkolenia przedstawione zostaną liczne przykłady wykorzystania ww. technik dokumentacji obiektów dziedzictwa kulturowego.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc (25 osób), prosimy o przysyłanie kandydatur jednego przedstawiciela danego muzeum.

Zgłoszenia przyjmowane są do 2 marca do godz. 16:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dniu 5 marca br.

Prowadzący:

Piotr Ceraficki, Muzeum Łazienki Królewskie, Dział Sztuki, Główny specjalista ds. digitalizacji

Roman Stasiuk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Pracownia Fotografii Dokumentacyjnej

Eryk Bunsch, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Dział Dokumentacji i Cyfryzacji, kierownik Pracowni Dokumentacji Trójwymiarowej

Ramowy program:

I.                 Techniki i metody wykonywania dokumentacji wizualnej muzealiów

II.               Nieniszczące metody badań – technika wykonywania, interpretacja i archiwizacja uzyskanych wyników

III.              Dokumentacja trójwymiarowa obiektów muzealnych – pomiędzy oczekiwaniami użytkowników a realnymi możliwościami technicznymi


Informacje dodatkowe

 czwartek, 19 marzec 2020, 09:30

 czwartek, 19 marzec 2020, 16:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 25

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Zapraszamy Państwa kolejną edycję szkolenia dotyczącego bezpieczeństwa zbiorów muzealnych: ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM MUZEUM - NOWE WYZWANIA W OCHRONIE MUZEÓW.

Szkolenie jest organizowane we współpracy z Muzeum Okręgowym w Suwałkach.

W szkoleniu mogą uczestniczyć maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum.

Nabór trwa do 28 lutego , do godziny 12:00.

Informację o przyjęciu na szkolenie lub wpisie na listę rezerwową prześlemy Państwu po zakończeniu naboru na szkolenie.


SZKOLENIE JEST BEZPŁATNE

Osoba odpowiedzialna za stronę merytoryczną szkolenia - Krzysztof Osiewicz kosiewicz@nimoz.pl

Osoba odpowiedzialna za stronę organizacyjną szkolenia - Robert Pasieczny rpasieczny@nimoz.pl

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA

  • Nowe wyzwania w ochronie muzeów
  • Zapobieganie przestępczości
  • Technika adekwatna do zagrożeń – optymalizacja stosowanych urządzeń
  • Terroryzm reagowanie na incydenty
  • Ewakuacja ludzi i zbiorów
  • Konserwatorska ochrona zbiorów w muzeum
  • Ochrona danych osobowych

Informacje dodatkowe

 czwartek, 19 marzec 2020, 09:00

 czwartek, 19 marzec 2020, 15:00

 MOS (ul. T. Kościuszki 81, 16-400 Suwałki http://muzeum.suwalki.pl/)

 40

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Szkolenie skierowane jest do osób, które zamierzają założyć własne muzeum, niebędące instytucją kultury - tzw. muzeum prywatne. Szkolenie ma pomóc w poznaniu wymogów prawnych związanych z założeniem i prowadzeniem muzeum w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach.

 

W programie szkolenia m.in.:

  • Podstawy prawne funkcjonowania muzeów prywatnych
  • Omówienie dokumentów związanych z rozpoczęciem procedury uzgodnienia projektu regulaminu muzeum tzw. prywatnego z Ministrem KiDN
  • Prawne aspekty zarządzania zbiorami
  • Bezpieczeństwo zbiorów
  • Podstawy profilaktyki konserwatorskiej
  •  Programy wsparcia finansowego

Liczba miejsc: 20. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Nabór trwa do 28 lutego 2020, do godziny 12:00.

Na szkolenie zapraszamy maksymalnie dwie osoby z każdego muzeum.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie  uprawniać będzie  wyłącznie obecność na całym szkoleniu.

Uwaga: Zapisy przyjmujemy wyłącznie za pośrednictwem strony https://szkolenia.nimoz.pl/.
Przed zapisaniem się na szkolenie należy założyć indywidualne konto użytkownika platformy.

W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu prosimy o informację na adres rpasieczny@nimoz.pl
Będziemy mogli przyjąć osobę z listy rezerwowej.


Kontakt w sprawach programowych: Michał Kulik - mkulik@nimoz.pl
Kontakt w sprawach organizacyjnych: Robert Pasieczny: - rpasieczny@nimoz.pl


Informacje dodatkowe

 piątek, 13 marzec 2020, 08:45

 piątek, 13 marzec 2020, 16:00

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 20

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Szkolenie jest wprowadzeniem do standardu SPECTRUM oraz podstawowych zasad prowadzenia dokumentacji muzealnej. Wskazuje korzyści płynące ze stosowania dobrych praktyk prowadzenia dokumentacji, umożliwiając uczestnikom przeanalizowanie prostego, ale skutecznego systemu, jakim jest SPECTRUM. Zwraca uwagę na znaczenie stosowania rzetelnych zasad polityk w organizacji.

Omawiane zagadnienia obejmują standard SPECTRUM w zakresie podstawowych procedur umożliwiających muzeum pełne odpowiadanie za zbiory, które ma pod opieką. Poznanie podstaw SPECTRUM ma ułatwić też dalsze, samodzielne zapoznawanie się z dodatkowymi procedurami uzupełniającymi.

Szkolenia SPECTRUM realizowane przez trenerów NIMOZ są jedynymi w Polsce oficjalnymi szkoleniami ze standardu, prowadzonymi na licencji Collections Trust.

Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników muzeów, których praca wiąże się z zarządzaniem zbiorami i opieką nad kolekcjami (m.in. pracownicy działów inwentarzy, opiekunowie kolekcji, kuratorzy, konserwatorzy).

Ze względu na warsztatowy charakter liczba miejsc jest ograniczona – 15 osób. Z tego też powodu na szkolenie zapraszamy po jednym przedstawicielu z danego muzeum. Pozostałe chętne osoby zostaną wpisane na listę rezerwową i zaproszone na szkolenie w przypadku wolnych miejsc.

Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie wyłącznie obecność na całym szkoleniu.

Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 11 lutego 2020 r. do godz. 16:00. Informacje o zakwalifikowaniu na szkolenie rozesłane zostaną w dn. 13 lutego.

Program:

  • Czym jest dokumentacja muzealna?
  • Co wchodzi w zakres systemu dokumentacji?
  • Dokumentacja muzealna - jakie korzyści zapewnia?
  • Standardy muzealne i SPECTRUM 
  • Procedura wejścia obiektu SPECTRUM
  • Procedura nabycia SPECTRUM
  • Etykietowanie i oznaczanie obiektów muzealnych
  • Procedura katalogowania SPECTRUM
  • Procedura kontroli lokalizacji i przemieszczania SPECTRUM
  • Procedury brania i dawania w wypożyczenie SPECTRUM
  • Procedura wyjścia obiektu SPECTRUM
  • Procedura uzupełniania dokumentacji SPECTRUM
  • Księgi procedur

Prowadząca: Alicja de Rosset


Informacje dodatkowe

 czwartek, 27 luty 2020, 09:30

 czwartek, 27 luty 2020, 15:30

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 15

 Odbył się / Zakończony

Prowadzący szkolenie

Opisz szkolenia

courseimage

Kolejna  edycja szkolenia adresowanego w pierwszej kolejności  do etatowych i nieetatowych pracowników muzeów.
Na kursie jest 15 miejsc.
W szkoleniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby z jednego muzeum. (W przypadku dużej liczby chętnych będzie przyjęta tylko jedna osoba.)

Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 27 stycznia 2020 r., do godziny 12:00
Informacja o przyjęciu na szkolenie będzie wysłana po zakończeniu naboru, w dniach 28-29 stycznia.

Tak łatwo jest opatrzyć wystawy w muzeum audiodeskrypcją i otworzyć je na widzów  z niepełnosprawnością wzroku; tak łatwo, a wciąż stosunkowo niewielu to robi. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa na zdobycie nowych dla wielu, praktycznych i niezwykle ważnych społecznie, umiejętności pozwalających tworzyć w muzeach warunki przeciwdziałające wykluczeniu  z kultury osób niewidomych i niedowidzących. Warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji to szansa twórczego spojrzenia na istniejący tekst kultury i udostępnienia go osobom, które z uwagi na dysfunkcję nie są w stanie samodzielnie zgłębić jego treści.

Warsztaty będą prowadzone w formie wykładów (część teoretyczna) i ćwiczeń (część praktyczna) w sposób gwarantujący każdemu uczestnikowi zdobycie niezbędnej wiedzy pozwalającej zrozumieć czym jest audiodeskrypcja i jak się ją tworzy; w sposób umożliwiający osobiste zmierzenie się z wyzwaniami stojącymi przed audiodeskryptorami pracującymi nad udostępnieniem danego tekstu kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku.

 

Część teoretyczna - wykład i prezentacja multimedialna

W czasie warsztatów uczestnicy poznają w części teoretycznej ogólną charakterystykę środowiska osób z niepełnosprawnością wzroku. Prezentacja prowadzona będzie ze szczególnym uwzględnieniem społeczno – kulturowych konsekwencji dysfunkcji wzroku i determinowanych nimi potrzeb formułowanych przez widzów niewidomych i niedowidzących.

W części teoretycznej uczestnicy warsztatów poznają też istniejącą w polskim prawie oraz w polskiej nauce definicję audiodeskrypcji oraz jej różne odmiany wykorzystywane na całym świecie do tłumaczenia czym jest i w jakim celu tworzy się dedykowane niewidomym i niedowidzącym opisy wizualnych treści składających się na dane dzieło kultury. Uczestnikom ogólnie przedstawione zostaną również wykorzystywane w Polsce zasady tworzenia audiodeskrypcji, przytoczone będą zagraniczne (światowe i europejskie) standardy, wskazane zostaną podobieństwa i różnice oraz wynikające z nich konsekwencje. Szczegółowo zostaną zaprezentowane ogólne zasady tworzenia opisów audiodeskryptywnych z uwzględnieniem specyficznych dla danego gatunku dzieł sztuki rozwiązań, propozycji i wskazówek. Każda myśl teoretyczna zostanie opatrzona przykładem pozwalającym lepiej zrozumieć proponowane rozwiązanie.

Istotną kwestią będą też sprawy związane z upublicznianiem audiodeskrypcji - kto i jak powinien czytać audiodeskrypcję, ile to kosztuje, jak poszukiwać tekstów do udostępnienia.
Prezentacja teorii audiodeskrypcji zostanie zakończona krótkim przedstawieniem stanu refleksji teoretycznej podejmowanej w środowiskach akademickich. Znajomość prowadzonego namysłu teoretycznego umożliwi uczestnikom warsztatu naturalne zakorzenienie się w najbardziej aktualnych światowych trendach audiodeskryptywnych.
Klamrą zamykającą wykład będzie prezentacja dokonań służących popularyzacji audiodeskrypcji.

 

Część praktyczna – warsztaty, ćwiczenia

W czasie ćwiczeń, stanowiących, w wymiarze godzinowym, zdecydowanie większą część  warsztatów,  uczestnicy  szkolenia będą mogli osobiście zmierzyć się z wyzwaniami stającymi przed twórcami opisów audiodeskryptywnych. Zajęcia będą prowadzone w różnych formach – praca grupowa będzie przeplatana pracą indywidualną, uczestnicy będą mierzyli się z różnymi tekstami kultury.

Ważnym aspektem prowadzonych ćwiczeń będzie konieczność twórczego spojrzenia na dane dzieło kultury i stworzenia opisu odpowiadającego jak największej grupie odbiorców (dzieci, dorośli; niewidomi, niedowidzący; niewidomi od urodzenia, ociemniali). Ćwiczenia pozwolą poznać szerokie możliwości stojące przed audiodeskryptorem, przyzwyczają do poszukiwań językowych, do plastycznego, pobudzającego wyobraźnię udostępniania dzieła. Istotne będą też zajęcia z kultury języka – audiodeskryptor musi mieć świadomość reguł panujących w języku polskim, musi wiedzieć gdzie poszukiwać odpowiedzi na nurtujące pytania.

Stałym elementem ćwiczeń, zmuszającym uczestników warsztatu do wysiłku intelektualnego, będą „gry i zabawy audiodeskryptywne” pozwalające na odpoczynek i „nasiąkanie” audiodeskrypcją poprzez relaks.

 Z uwagi na ograniczony czas warsztatów niemożliwe będzie zmierzenie się ze wszystkimi kategoriami dzieł składających się na ofertę różnych muzeów. Praca beędzie koncentrowała się na tworzeniu opisów dzieł sztuki, każdy uczestnik/ każda uczestniczka szkolenia może jednak przywieść na warsztaty reprodukcję jednego/ dwóch dzieł ważnych z perspektywy własnego muzeum. Reprodukcje te zostaną wykorzystane do stworzenia audiodeskrypcji.

 

Niezmiennymi zasadami ćwiczeń będą:

Publiczne (na forum grupy) prezentowanie wyników własnej pracy i mierzenie się z opiniami odbiorców

Prezentacja audiodeskrypcji stworzonych przez osoby zajmujące się profesjonalnie udostępnianiem kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku

Przygotowanie opisów- Każdy blok ćwiczeniowy skończy się konkretnym rezultatem:

stworzeniem jednego/ kilku opisów audio deskryptywnych, które zostaną przekazane wszystkim uczestnikom warsztatów jako materiały wzorcowe (w przypadku wystawy w muzeum opis jednego lub kilku dzieł plastycznych).


Szczegółowy harmonogram warsztatów:

Dzień pierwszy (19 lutego 2020, godz. 9.00-15.30) – prowadzący Robert Więckowski

  • Poznanie grupy, integracja
  • Wykład – część teoretyczna
  • Ćwiczenia praktyczne – zajęcia w grupie – poznajemy tekst kultury, tworzymy opisy ogólne 

Dzień drugi (20 lutego 2020, godz. 9.00-16.00) – prowadzący Robert Więckowski

  • Dzielimy się na grupy – poznajemy teksty kultury, tworzymy opisy audiodeskryptywne, prezentacja, dyskusja
  • Kultura języka – synonimika, najczęstsze błędy, gramatyka – ćwiczenia – godzina
  • Praca indywidualna – poznajemy teksty kultury, tworzymy audiodeskrypcję, prezentacja, dyskusja

Dzień trzeci (21 lutego 2020, godz. 9.00-13.30) – prowadzący Robert Więckowski

  • Praca indywidualna – poznajemy teksty kultury, tworzymy audiodeskrypcje, prezentacja, dyskusja

 

Prowadzący:

Fundacja Kultury bez Barier powstała w odpowiedzi na marzenia o pełnym włączeniu osób wykluczonych, w tym głównie niepełnosprawnych, w naturalny rytm życia kulturalnego i społecznego. Podejmowane działania mają prowadzić do tworzenia mentalnych  i technicznych warunków gwarantujących osobom z niepełnosprawnością wzroku i słuchu samodzielność i komfort w czasie wizyty w kinie, teatrze, muzeum i galerii. Systematyczne i powszechne udostępnianie przestrzeni kultury ma być także, kierowanym do wszystkich, zaproszeniem do dialogu o potrzebie i możliwościach budowania społeczeństwa otwartego, świadomego, wolnego od stereotypów i uprzedzeń. Realizując swoje cele Fundacja Kultury bez Barier inicjuje wydarzenia kulturalne i społeczne, prowadzi szkolenia, warsztaty, przygotowuje skrypty audiodeskrypcji i napisy dla niesłyszących, promuje ideę społeczeństwa „bez barier” oraz dobre praktyki podpatrywane na całym świecie. Zachwyćmy się Kulturą bez Barier!


Informacje dodatkowe

 środa, 19 luty 2020, 09:00

 piątek, 21 luty 2020, 13:30

 NIMOZ (02-910 Warszawa, ul. Goraszewska 7)

 15

 Nabór zamknięty

Prowadzący szkolenie

Pokaż wszystkie Kursy